Gorzów Wielkopolski
Ostatnia zmiana: 2025-11-04
| Opis ogólny |
|---|
|
Urządzenia SRK: od 1917 nieprzerwanie pracują tam jednorzędowe nastawnice suwakowe systemu AEG. Jedynie nastawnia Go1 podczas przebudowy estakady otrzymała urządzenia komputerowe. Do około 1966 roku semafory kształtowe napędzane silnikami elektrycznymi podobnymi do napędu rozjazdów. Do dzisiaj rozdzielnia prądu z lat 20. na tablicach marmurowych. Urządzenia SRK jedyne takie w Polsce zamiast gałek posiadają dzwignie. Dawna potężna lokomotywownia jest teraz Zakładem Taboru ale tylko naprawy wagonów. Piękna obrotnica i suwnica bramowa nad wszystkimi torami lok. rozebrane (info: Rysiek) Tylko 1 tor na galerii przez miasto (info: Jan Jakiel) Bardzo ciekawa stacja ze względu na fakt, iż pod stacją znajduje się schron. Wejscie do niego mozna zobaczyć idąc tunelem pod peronami, byłem, widziałem…:) (info: Grzegorz Kurkowski, 2006-12-22) w 1945 przejściowo Gorzów Wlkp. nosił nazwę Kobyla Góra; daty zmiany nazwy nie znam (info: jerzy baranowski, 2007-08-20) Opis budynków: Wieża wodna nr 1 stoi ok. 100 m na wschód od budynku dworca, przy ul. Składowej, podobne wieże stoją m.in. na stacjach Piła, Słupsk, Świdwin. Wieża wodna nr 2 stoi w odległości ok. 110 m na zachód od przejścia na perony, między torami (na estakadzie) a budynkami gospodarczymi wzdłuż ul. E. Jancarza, wieża jest niekompletna, nie posiada części zbiornikowej tylko trzon z cegły przykryty drewnianym dachem, styczeń 2011 r. Bolesław Wojtyniak (info: Bolesław Wojtyniak, 03-02-2011). |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | lubuskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: | używany, zgodnie z przeznaczeniem | |
| budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
| zadaszenie peronów: |
wiata peronowa na peronach 1,2 wiaty przystankowe na peronie 4 (dostosowane dla osób niepełnosprawnych) |
|
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Windy: czynne (Na perony 1,2) Nadziemne na peron III do czasu wybudowania estakady i zastapienia podziemnym. |
|
| kasa/biletomat: |
Kasa: czynna (Polregio) Biletomat: czynny (Polregio) |
|
| nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Go" (dysponująca) od strony Krzyża/Zbąszynka; "Go1" (wykonawcza) od strony Krzyża; "Go2" (wykonawcza nieczynna) na końcu peronu 2 od 1966 roku po przebudowie SRK na świetlne. "Go3" (wykonawcza) na peronie 4; "Go4" (wykonawcza) od strony Kostrzyna. |
|
| wieża wodna: | nieużywana, w stanie dobrym | |
| perony: |
Perony: 4 Krawędzie peronowe: 6 |
|
| kody: |
EPA:5100027 HAFAS:5100014 IBNR:46 |
|
| informacja pasażerska: |
Dynamiczna: dworcowe i peronowe ekrany LCD, megafony i zegary; Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże; |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 297,071 | Tczew – Kostrzyn – Kietz (203/492) | ||
| 73,635 | Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski (367) | ||
| 0,001 | Gorzów Wielkopolski – Myślibórz (415) | ||
| Gorzów Wielkopolski – bocznice | |||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#26
Tommt
(2025-08-17 22:11:27)
(odp. na #25) "nieboszczki"? Przecież Przewozy Regionalne cały czas istnieją, tylko pod obecną teraz nazwą Polregio.
-
#27
Błażej Kopka
(2025-08-18 00:40:03)
@Tommt - trochę to uproszczenie, że obecne Polregio to Przewozy Regionalne ze zmienioną nazwą. Należy pamiętać, że Przewozy Regionalne były długo częścią grupy PKP, a obecne POLREGIO ma już całkowicie inną strukturę organizacyjną i własnościową - nawet ministerstwo nadzorujące jest całkowicie inne, niż dla grupy PKP. Innymi słowy, są pewne zaszłości historyczne i pewne uproszczenia w nazewnictwie, nakazujące traktować tą firmę jako swoistą ciągłość, ale jednak obecne POLREGIO to już nie stare "peery" - nawet jeśli ciągle mają ten sam skrót. Jedyne pociągi "osobowe" spod znaku PKP w kraju, to obecnie trójmiejska SKM'ka.
-
#28
(odp. na #27)
wasiukibic
(2025-08-18 00:48:37)
Dla niektórych dziennikarzy to je durś PKP Przewozy Regionalne, albo PKP Regio.
-
#29
Tommt
(2025-08-18 17:26:10)
(odp. na #27) Tylko, że jak firma zmieniała nazwę w 2020 roku, to od 11 lat nie miała już nic wspólnego z PKP. To jest cały czas tas sama firma od momentu opuszczenia grupy PKP, tylko z inną już nazwą, na co się czasami firmy decydują.
-
#30
(odp. na #27)
Antek Kujawski
(2025-08-18 20:00:58)
Tylko że przecież trwają pracę by Ministerstwo Infrastruktury odzyskało pieczę nad PR z ARP.
-
#31
Błażej Kopka
(2025-09-16 12:28:28)
Od grudniowej korekty wylatuje jeden pociąg "bezpośredni" z Gorzowa do Poznania - będzie to "Kłodawka". "Ujście Warty" i "Wilda" zostają (oczywiście wszystkie jadą z Kostrzyna i tak naprawdę nie są bezpośrednie i tak pewnie zostanie). Natomiast dochodzi 5 połączeń IC z Gorzowa. Będą to super ekspresy, gdyż na LK351 nie będą zatrzymywać się nigdzie.
-
#32
R. Kotowski
(2025-11-19 19:36:17)
Co dalej z Magistralą Zachodnią? Magistrala Zachodnia przestaje być koncepcją, a zaczyna stawać się realną inwestycją. O bezpośrednim kolejowym połączeniu lubuskich stolic mówił w Radiu Gorzów Karol Waldmann, członek miejskiego zespołu kolejowego. https://radiogorzow.…
-
#33
R. Kotowski
(2025-12-01 18:12:15)
Kolej Dużych Prędkości przez Gorzów w kierunku Berlina? Przez Gorzów w kierunku Berlina ma szansę przejeżdżać Kolej Dużych Prędkości. Byłoby to przedłużenie poznańskiej odnogi linii „Y” do granicy i dalej do stolicy Niemiec. To jeden z tematów odbywających się w Berlinie polsko-niemieckich rozmów międzyrządowych.https://radiogorzow.…
-
#34
R. Kotowski
(2025-12-01 19:17:34)
Po dzisiejszym międzyrządowym spotkaniu w Berlinie wiadomo, co napisano w interii: Trzecim priorytetem jest natomiast infrastruktura, która będzie obejmować m.in. modernizację mostów i autostrad - o kolei cisza. Niemieckie media krytycznie oceniają spotkanie Donalda Tuska z kanclerzem Merzem, podkreślając formalny charakter konsultacji i brak realnych efektów. Jedynym konkretem spotkania ma być przekazanie dóbr kultury, a kluczowe projekty współpracy, jak bezpieczeństwo i rozwój infrastruktury, utknęły w martwym punkcie. Tak to opisuje interia, link: https://wydarzenia.i…
-
#35
R. Kotowski
(2025-12-02 10:38:08)
Komarnicki: Priorytetem linia kolejowa Gorzów – Kostrzyn. Gorzowscy politycy zwierają szyki w sprawie rozwoju połączeń kolejowych. Wspólnie przekonują resort infrastruktury, by gorzowskie projekty zostały uwzględnione w planach inwestycyjnych.https://zachod.pl/13…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gorzów Wielkopolski
Ogólnopolska Baza Kolejowa