Lwówek Śląski
Ostatnia zmiana: 2025-11-11
| Opis ogólny |
|---|
|
2008-05: Lwówek trochę ożył, bo pociągi nie dość, że nie wisi już nad nimi widmo odwołania (złowróżbny znaczek "G" przy kursie), to jeszcze wznowiono przelotówkę na Zebrzydową. Obecnie na dobę jest tu 5 par pociągów, z czego tylko jedna kończy i zaczyna to swój bieg - pozostałe to - jedna Legnica, dwa Bolesławce i jedna Zebrzydowa. (info: Marcin Czech) 2014-01: Z końcem 2013 roku dokonano rozbiórki części torowisk. W samej stacji pozostawiono wyłącznie tory przy peronowe 1,4,6,8 oraz jeden tor boczny trzeci. Tory grupy towarowej gdzie odstawiano załadowane wagony ROLIMPEX-u oraz tor składu opału 5,7,9 i inne tory boczne przy rampach 10,12,14,18 rozebrano. Pozostawiono tory 11 i 13 będące garażami drezyn PKP PLK. (info: Andrzej Sibilski) Opis infrastruktury: Dominują urządzenia mechaniczne. Semafor wjazdowy od strony Niwnic jest semaforem świetlnym. Semafory wyjazdowe północnej głowicy jeszcze kształtowe nie działają. Wyjazd w kierunku Niwnic odbywa się na Sz wyświetlony na semaforze H lub na rozkaz pisemny S. Głowica jeleniogórska wyposażona jest w sprawne semafory kształtowe wjazdowe i wyjazdowe. Przy semaforze wjazdowym A jest możliwe wyświetlenie Sz. W stacji czynne są dwie tarcze manewrowe. Po rozbiórce torów 5 7 i 9 czynna jest jedna wykolejnica pozostawiona w torze 3. (info: Andrzej Sibilski, 09-01-2014) W 2014 wszystkie semafory kształtowe północnej głowicy zostały zastąpione sygnalizatorami świetlnymi (info: Andrzej Sibilski, 19-06-2014) Opis budynków: W Lwówku Śląskim są dwie wieże wodne: - okrągła, z kopulastym dachem, ok. 300 m. na północ od stacji kolejowej, zewnętrznie w stanie dobrym, nieczynna. - ośmiokątna, zbudowana z cegły czerwonej i żółtej, przy ul. Słowiczej, ok. 700 m. na północ od stacji kolejowej, zrujnowana, bez dachu, z zachowanym zbiornikiem wodnym, oczywiście nieczynna. Podobne wieże ośmiokątne są m.in. w Lubsku i Świebodzicach. (info: Bolesław Wojtyniak, 2008-02-25) W 2006 lub 2007 rozebrano północną nastawnię. (info: Przemysław Więcek, 16-11-2008) Obecnie zgodnie z przeznaczeniem wykorzystany jest budynek nastawni dysponującej, garaże, warsztaty i budynek zabezpieczenia drogowego PKP PLK. (info: Andrzej Sibilski, 09-01-2014). |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | dolnośląskie | |
| dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
| budynki dworcowe: | adaptowany do innych celów | |
| budynki obsługi taboru: | zmienione przeznaczenie | |
| zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
| semafory: | świetlne i kształtowe nieczynne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
| kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: |
nieczynna LŚ od strony Jeleniej Góry i Gryfowa rozebrana LŚ1 od strony Nowej Wsi Grodziskiej i Zebrzydowej |
|
| wieża wodna: |
W Lwówku Śląskim są dwie wieże wodne: - okrągła, z kopulastym dachem, ok. 300 m. na północ od stacji kolejowej, zewnętrznie w stanie dobrym, nieczynna. - ośmiokątna, zbudowana z cegły czerwonej i żółtej, przy ul. Słowiczej, ok. 700 m. na północ od stacji kolejowej, zrujnowana, bez dachu, z zachowanym zbiornikiem wodnym, oczywiście nieczynna. Podobne wieże ośmiokątne są m.in. w Lubsku i Świebodzicach. (info: Bolesław Wojtyniak, 2008-02-25) |
|
| perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 |
|
| kody: |
HAFAS:5102152 IBNR:106 |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 32,636 | Jelenia Góra – Żagań (283) | ||
| 48,572 | Legnica – Pobiedna (– Jindřichovice pod Smrkem) (284/317) | ||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
-
#1
X. Piast II Chrobry
(2024-04-04 13:15:48)
Stacja kolejowa w Lwówku Śląskim widziana z drona.
https://www.youtube.… -
#2
R. Kotowski
(2025-07-21 13:53:41)
Kolej wróci do Lwówka Śląskiego - wielka odbudowa linii kolejowej i połączenia do Jeleniej Góry! A co z Bolesławcem? https://www.bolec.in…
-
#3
R. Kotowski
(2025-12-06 18:13:31)
Kolej Doliny Bobru - trzy tunele, dwie katastrofy i niejeden most. Kolej Doliny Bobru - to jedna z najpiękniej położonych linii kolejowych w Polsce. Na biegnącym wzdłuż Doliny Bobru odcinku relacji Jelenia Góra - Lwówek Śląski znajdziemy efektowne mosty, wiadukty, tunele i wspaniałe widoki. Dziś ta linia kolejowa nosi numer 283 i prowadzi dalej przez Zebrzydowa do Żagania. Ale gdyby nie powódź w 1897 roku kolej ta prawdopodobnie nigdy by nie powstała.
Dlaczego? Przymiarki do jej budowy czyniono już od lat 80 dziewiętnastego wieku. Niektóre dokumenty wskazują nawet rok 1862 jako pierwsze wskazania do budowy tej linii. Jednak wszelkie pomiary, proponowane warianty trasy i prognozowany ruch wskazywały na nierentowność przedsięwzięcia. Budowę kolei wymusiła jednak konieczność budowy największej zapory wodnej na Dolnym Śląsku - Zapory w Pilchowicach.
Na linii wydarzyły się dwie katastrofy kolejowe o których mówimy w filmie. Zderzenie czołowe pociągów w 1977 roku w czasie "powodzi stulecia" nieopodal Wlenia oraz wybuch kotła parowozu na szlaku z Dębowego Gaju do Marczowa w roku 1984.
Dzięki niej możemy dziś podziwiać ten majstersztyk inżynierii w skład którego wchodzą słynny most nad jeziorem Pilchowickim, trzy tunele, kilka wiaduktów i przeurocze stacyjki nadające tej linii niepowtarzalny klimat.https://www.youtube.…
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Lwówek Śląski
Ogólnopolska Baza Kolejowa