Grudziądz
Ostatnia zmiana: 2025-12-06
| Opis ogólny |
|---|
|
Współcześnie stacja kolejowa wyposażona jest w urządzenia srk mechaniczne scentralizowane z lat 50. XX wieku z sygnalizacją świetlną, która zastąpiła semafory kształtowe w okolicach 1972 roku. Istnieją cztery okręgi nastawcze. W roku 2026 planowana jest zabudowa kontenerów pod nową nastawnię, z której ruch miałby być sterowany na wszystkich stacjach kolejowych w Grudziądzu. (info: Krystian; 2025) W latach 1903–1904 obok wzniesiono neogotycki budynek dworca, z reprezentacyjnym hallem kasowym, poczekalniami, restauracją, służbowymi mieszkaniami zawiadowcy i restauratora oraz z krytymi peronami. W latach 1911–1912 zbudowano parowozownię. Dworzec uległ zniszczeniu podczas wojny w 1945 roku. Na jego miejscu w latach 1963-1965 powstał obecny, z dużą przeszkloną halą, a obecnie widnieje na konserwatorskiej liście zabytków. Na 2026 rok zaplanowano kompleksowy remont budynku z zachowaniem jego walorów historycznych i zmianą funkcjonalności na połączony dworzec PKP-PKS. Na przestrzeni lat od stacji Grudziądz odgałęziało się wiele różnych bocznic kolejowych, dziś już w większości nie istniejących: 1. Rozebrana bocznica tzw. "Portowa" w kierunku Zakładów Maszyn Rolniczych UNIA, dzisiejszą ulicą Rybacką oraz pod wiaduktem Drogi Chełmińskiej; 2. Nie istniejąca, w stronę byłych Zakładów Mięsnych w Grudziądzu; 3. Bocznica Zjednoczenia Przemysłu Jajczarsko-Drobiowego w Bydgoszczy, Zakład Jajczarski w Grudziądzu; 4. Zlikwidowana bocznica do Stomilu, dalej w stronę Tarpna do magazynów wojskowych i pod Cytadelę ulicami i wzdłuż ulic Chrobrego, Dąbrowskiego, Kruszelnickiego, Mieszka I; 5. Nadal działająca, do dzisiejszych Wojskowych Zakładów Uzbrojenia, OPEC-u i nieistniejącej już Przesypowni Cementu; 6. Istniejąca bocznica byłego Przedsiębiorstwa Obrotu Produktami Naftowymi CPN Zakładu Gospodarki Produktami Naftowymi nr 3 w Grudziądzu (dzisiejszy punkt skupu złomu Scholz Polska przy ul. Waryńskiego). (info: Krystian; zbiory prywatne 2025) |
| Dane tabelaryczne | ||
|---|---|---|
| Województwo: | kujawsko-pomorskie | |
| dodatkowe tory: |
są, zdatne do eksploatacji. Plac rozładunkowy znajduje się po północnej stronie stacji w okręgu Gr2. Po południowej stronie, nieopodal nastawni dysponującej, zlokalizowana jest rampa. |
|
| budynki dworcowe: | używany, zgodnie z przeznaczeniem | |
| budynki obsługi taboru: |
Lokomotywownia: opuszczona, zdewastowana. Część niska spłonęła 13 lipca 2021 roku; Garaż drezyn: czynny. |
|
| zadaszenie peronów: | wiaty nad peronami 1,2,3 | |
| semafory: | świetlne | |
| dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście naziemne: czynne |
|
| kasa/biletomat: | Kasa: czynna (Arriva RP, codziennie w godzinach 7:00-15:30) | |
| nastawnie, strażnice, posterunki: |
"Gr" - parterowa nastawnia dysponująca z podwójną obsadą na peronie 1. Oprócz dyżurnego ruchu, służbę obejmuje także zwrotniczy, "Gr1" - piętrowa nastawnia wykonawcza od zachodniej strony stacji (wyjazd na Laskowice Pom. i Toruń), "Gr2" - piętrowa nastawnia wykonawcza przy torach odstawczych, "Gr3" - piętrowa nastawnia wykonawcza po wschodniej stronie stacji (wyjazd na Jabłonowo Pom. i Malbork). Nastawniczy obsługuje rogatki na przejazdach kolejowo-drogowych w km 59,449 linii nr 207 oraz 106,738 linii nr 208. |
|
| wieża wodna: | nieużywana w stanie dobrym | |
| perony: |
Perony: 3 Krawędzie peronowe: 6 |
|
| kody: |
EPA:5100159 HAFAS:5101296 IBNR:48 |
|
| informacja pasażerska: |
Dynamiczna: wyświetlacze wewnątrz budynku dworca, zegary, zapowiedzi głosowe; Statyczna: gabloty, peronowe tablice małe i duże. |
|
| Linie przechodzące przez stację | |||
|---|---|---|---|
| [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
| 57,367 | Toruń Wschodni – Malbork (207) | ||
| 108,845 | Działdowo – Chojnice (208) | ||
| Grudziądz – bocznice | |||
| Stan linii « Pokaż/ukryj | |
|---|---|
| ruch pasażerski i towarowy | |
| ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
| ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
| ruch towarowy i turystyczny | |
| ruch pasażerski | |
| ruch towarowy | |
| ruch pasażerski sezonowy | |
| ruch pasażerski weekendowy | |
| ruch turystyczny | |
| ruch drezynowy | |
| nieczynna | |
| nieprzejezdna | |
| rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
| rozebrana | |
| w budowie/nie ukończona | |
| projektowana/nie zrealizowana | |
| brak danych | |
| odcinek jeszcze nie powstał | |
| linia wielotorowa | |
| | | linia zelektryfikowana |
| Nazwa | punkt czynny |
| Nazwa | punkt nieczynny |
| Nazwa | punkt zlikwidowany |
| węzeł lub odejście torów | |
| galeria | |
| Znajdź stacje w pobliżu |
|---|
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.
[pokaż/ukryj starsze ⇅]
-
#2
Bartek
(2024-03-11 21:26:03)
Super, mój ulubiony dworzec w całej Polsce :-)
-
#3
(odp. na #2)
X. Piast II Chrobry
(2024-03-12 16:38:09)
A moje trzy to kolejno: Toruń Główny, Wawa Śródmieście i Wrocław.
2 pierwsze są dosyć przytulne - brak dużych przestrzeni.
Śródmieście ma do tego ciepłe oświetlenie.
Niestety, rzadko mogą w nich bywać. -
#4
X. Piast II Chrobry
(2024-06-30 16:42:54)
"Poseł Tomasz Szymański: - Spokojnie, w sprawie szybkiej kolei w Grudziądzu... nic się nie zmienia.
Przez Grudziądz przebiegnie linia szybkiej kolei z Warszawy do Gdańska - mówi Tomasz Szymański, poseł, wiceminister MSWiA.
Odpowiada na wątpliwości radnych grudziądzkiej opozycji, po konferencji premiera Donalda Tuska."
https://pomorska.pl/… -
#5
X. Piast II Chrobry
(2025-03-16 17:32:10)
Film przedstawiający stan katastrofy budowlanej dworca: https://www.youtube.…
-
#6
Błażej Kopka
(2025-03-17 08:35:33)
Ale konkretnie, o jaką katastrofę budowlaną chodzi?
-
#7
(odp. na #6)
X. Piast II Chrobry
(2025-03-17 12:55:35)
Jest o tym mowa we filmie. Chodzi o konstrukcje metalowe. Biedronka już zrejterowała stamtąd.
-
#8
Tommt
(2025-03-17 21:40:49)
(odp. na #5) Przecież tam nie było żadnej katastrofy budowlanej. Chyba, że o mówimy o innym dworcu.
-
#9
Błażej Kopka
(2025-03-18 08:53:48)
Czyli likwidacja miejscowej Biedronki to katastrofa? Tak to rozumieć?
-
#10
Tommt
(2025-03-18 20:12:41)
Zamknięcie Biedronki może być tragedią https://www.youtube.… od 5:42 :)
-
#11
Krystian Jaworski
(2025-12-05 22:45:38)
Ubolewam nad tym, że bliżej nieznany użytkownik tej pięknej internetowej bazy wiedzy, edytował moją pracę sprzed kilku miesięcy, usuwając znaczną ilość treści w opisach, upraszczając je i kompletnie myląc kierunki linii kolejowych.
Moje prywatne zbiory nt. węzła grudziądzkiego, w tym wiedza historyczna pozyskana bezpośrednio od moich współpracowników kolejarzy, którzy przeszli już na emeryturę, jest dla mnie nieoceniona - lubię się nią dzielić z innymi. Dlatego proszę przyszłych edytujących, aby więcej nie popełniali takich błędów.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Grudziądz
Ogólnopolska Baza Kolejowa