OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zawada

Ostatnia zmiana: 2019-05-30

Wyślij nowe pliki »

| [Wersja podstawowa]

Obraz
Odsłon : 179
powiększ
Autor: Nieznany
Przesłał: Sebastian Harkot; data: 1917-01-01 (???);
Historyczna ciekawostka. "Najpierwszy" budynek stacji kolejowej w Zawadzie, wystawiony przez Austriaków w czasie I wojny. Lata 1915-1918.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe
Obraz
Odsłon : 86
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 1939; (uwagi: przed wrześniem 1939)
Fragment mapy wojskowej z 1939 r. arkusz DOKP Radom, stacja Zawada.
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=880&ed=0&okno=galeria&photoid=333450
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 105
: 1
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: przed 1949-01-01;
Stacja Zawada i jej okolice - frgm. mapy typów szyn w torach głównych w obrębie D.O.K.P. Lublin wg stanu na 1.01.1949.
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 66
powiększ
Autor: Stanisław Stanisław
data: 1949;
Stacja Zawada i jej okolice – frgm. paszportyzacji typów szyn w torach głównych w obrębie D.O.K.P. Lublin wg stanu na 1.01.1949. Fragmenty stosownych tabeli, gdzie: w ramkach żółtych linia Rejowiec – Hrebenne, w czerwonych linia Zawada – Hrubieszów. Kompilacja dokonana na rzecz fotografii uwzględnia fragmenty tabel z kilometrażem stacji Zawada i jej okolicy, dla obu linii oraz końcowe zestawienie typów szyn dla całej linii, w km. torów głównych).
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=880&okno=galeria&photoid=333450
Tagi: dokumenty/bilety/mapy
Obraz
Odsłon : 368
powiększ
Autor: nieznany
Przesłał: Marcin Kulinicz; data: przed 1975 (???);
Budynek dworca w Zawadzie. W lewo Zwierzyniec, w prawo Zamość i Rejowiec.
Tagi: budynki dworcowe, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 1081
powiększ
Autor: Phil Richards
data: 1994-11-13;
Rozłączanie dalekobieżnego składaka na stacji w Zawadzie - prawdopodobnie przyjechał tu skład z Warszawy do Hrubieszowa (z przodu) i Bełżca (z tyłu). Widok w kierunku zachodnim (Zwierzyniec).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 758
powiększ
Autor: Rafał Zarzecki
data: 1998-07-26;
Skan zdjęcia z Nowych Sygnałów nr 30/98 ilustrującego nieistniejący obecnie dworzec w Zawadzie. Mieścił on kiedyś także nastawnię dysponującą. Szkoda tego budyneczku, niegdyś pełnego życia. Widok od strony wjazdu ze Zwierzyńca, w kierunku północno-wschodnim.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, materiały prasowe, pocztówki, kadry filmowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1030
powiększ
Autor: Romek Pytel
data: pomiędzy 2000 a 2004;
Widok na peron i budynek dworca od strony wjazdów z Rejowca i Zamościa. Na dworcu znajdowała się nastawnia dysponująca.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 793
: 3
powiększ
Autor: Paweł Skup
data: 2001-01-27;
Ujęcie dworca przez okno pociągu ROZTOCZE. Znajdowała się w nim nastawnia dysponująca. Widok od strony peronu; w lewo Zwierzyniec, w prawo Zawada, Rejowiec.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon : 168
powiększ
Autor: Paweł Skup
data: 2001-01-29;
Budynek dworca w Zawadzie. Znajdowała się w nim nastawnia dysponująca. W lewo Zwierzyniec, a w prawo Rejowiec i Zamość.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 292
powiększ
Autor: Marek Kosmala
data: 2002-12-08;
Skład po szerokim wjeżdża w stację od strony Zwierzyńca.
Tagi: szlak (trasa)/pojedyncze tory, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1347
powiększ
Autor: Paweł Frączek
data: 2005-05;
Zawada, linie wychodzące ze stacji na północny-wschód, od lewej: do Rejowca (69), LHS i do Zamościa (72). W tle wiadukt drogowy w ciągu DK 74.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1191
powiększ
Autor: Paweł Frączek
data: 2005-05;
Widok na perony od strony wjazdu ze Zwierzyńca. Z lewej budynek dworca mieszczący nastawnię dysponującą. Z prawej trwa likwidacja toru 2, w którego miejscu zbudowany zostanie nowy peron wyspowy na stacji. Kierunek północno-wschodni.
Tagi: budowy/remonty/rozbiórki, budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 437
powiększ
Autor: Marcin Kulinicz
data: 2005-06-04;
Dworzec (już nieistniejacy) i zupełnie odmienne od dzisiejszych, perony stacji Zawada. Na parterze dworca, po lewej stronie mieściła się nastawnia dysponująca. W momencie wykonania zdjęcia przeniesiona na wschodnią głowicę stacji, w miejscu dawnej nastawni wykonawczej Zd1. Widok w kierunku północno-zachodnim; w lewo Zwierzyniec, w prawo Rejowiec, Zamość.
Tagi: budynki dworcowe, budynki związane z prowadzeniem ruchu, ciekawostki, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 637
powiększ
Autor: Marcin Kulinicz
data: 2005-06-04;
Panorama stacji w Zawadzie od strony północnej - widoczny na zdjęciu pociąg z Zamościa przecina tor LHS.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1167
powiększ
Autor: ocet
data: 2006-05-01;
St. Zawada, widok z poc. SOLINA do Bełżca, widoczny autobus KKS do Zamościa;
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 805
powiększ
Autor: Arkadiusz Karbowniczek
data: 2007-08-20;
Budynek stacji WC na stacji Zawada. Wewnątrz luksusów nie ma, ale skorzystać się jeszcze da.
Tagi: budynki towarzyszące (inne)
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 989
powiększ
Autor: Arkadiusz Karbowniczek
data: 2007-08-20;
Budynek dworca od strony peronu; w lewo Zwierzyniec, w prawo Zamość i Rejowiec.
Tagi: budynki dworcowe, perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 862
powiększ
Autor: Arkadiusz Karbowniczek
data: 2007-08-20;
Peron stacji Zawada - widok w kierunku Rejowca i Zamościa (północny-wschód).
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 915
powiększ
Autor: Karol Romaniuk
data: 2007-09-17;
Nastawnia dysponująca w miejscu dawnej nastawni wykonawczej Zd1.
Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 921
powiększ
Autor: Karol Romaniuk
data: 2007-09-17;
Zawada. SP 32-206. Koniec objeżdżania składu do Warszawy przy zmianie kierunku jazdy. Widok w kierunku północno-wschodnim: Zamość, Rejowiec/Warszawa.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1029
powiększ
Autor: Karol Romaniuk
data: 2007-09-17;
Zawada, SP32-206. Objeżdżanie składu do Warszawy. Widok w kierunku południowo-zachodnim: Zwierzyniec.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 753
powiększ
Autor: SP32ST88
data: 2008-06-29;
Zawada, widok spod drzewka na całą stację, od strony wjazdu ze Zwierzyńca.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, tabor
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 919
powiększ
Autor: SP32ST88
data: 2008-07-29;
Zawada. Pamiętam jak na tym torze kiedyś zatrzymywał się pociąg z Lublina do Zamościa i z powrotem. Widok od strony Zwierzyńca. Z lewej znajdował się budynek dworca. Z prawej nowy peron wyspowy. Widok w kierunku północno-wschodnim: Zamość, Rejowiec.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 754
powiększ
Autor: SP32ST88
data: 2008-07-29;
Zawada. Kiedyś budynek stacji znajdował się prawie na odległości 53.9 Km od Rejowca. Niestety, już go nie zobaczymy. W lewo Rejowiec, Zamość, w prawo Zwierzyniec.
Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne, sygnalizacja/słupki/znaki itp.
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 803
powiększ
Autor: Monika Jędrych
Przesłał: Bartłomiej Małecki; data: 2009-05-17;
Widok na peron wyspowy w kierunku Zwierzyńca.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1031
powiększ
Autor: Kamil ------------
data: 2010-05-20;
Obecna nastawnia dysponująca w Zawadzie, dawna wykonawcza Zd1. W tle wiadukt drogowy w ciągu DK74. Widok w stronę Rejowca i Zamościa.
Tagi: infrastruktura torowa/rozjazdy/równie stacyjne, mosty/wiadukty/estakady/przepusty, budynki związane z prowadzeniem ruchu
Obraz
Odsłon (od 12 maja 2014): 1281
powiększ
Autor: Marek Kosmala
data: 2011-08-30;
Spotkanie szynobusów. Widok z peronu wyspowego w stronę Rejowca i Zamościa.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia, tabor
Obraz
Odsłon : 653
powiększ
Autor: octanq
data: 2014-08-23;
Widok z peronu wyspowego w stronę Rejowca i Zamościa.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia
Obraz
Odsłon : 588
powiększ
Autor: octanq
data: 2014-08-23;
Widok z peronu wyspowego w stronę Zwierzyńca.
Tagi: perony/rampy/place/zadaszenia

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj wypowiedzi należą bezpośrednio do ich autorów i nie stanowią treści informacyjnej tej strony.

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2022-09-09 00:46:04)
    Na pewno był trójkąt do obracania parowozów, z dość długim torem wyciągowym. Pozostały po nim ślady w terenie i na mapach.
  • #3 Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-09-10 16:05:40)
    Owszem istniał od czasów austriackich, ale związek trójkąta z parowozownią nie jest ścisły. Istniały trójkąty bez parowozowni (najbliższe to Bełżec, Rejowiec i Zamość), jakbym dobrze pogrzebał w kwitach, to nawet znajdzie się trójkąt w szczerym polu. Istniała masa parowozowni bez trójkątów i bez obrotnic. Tu jeszcze dochodzi systematyka parowozowni jako takich, co jest jeszcze bardziej zagmatwane.
  • #4 (odp. na #3) subsens (2022-09-10 23:54:48)
    Podsunę z czapy: podradomska Kruszyna - tam był trójkąt, prawdopodobnie wojennej budowy i na użytek poligonu. Fajny temat, obarczony małą mitologią. Być może aż do czasu ostatniej przebudowy linii, w polu leżał mały odcinek północnego łuku. Ogryzek po wybudowaniu rozjazdu, a może czekający na alarmowe wbudowanie na użytek gospodarujących tam przed 1990 obcych wojsk.
  • #5 (odp. na #3) wasiukibic (2022-09-11 00:03:44)
    W Bełżcu szopa istniała, w Zamościu też.
  • #6 (odp. na #5) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-09-11 18:24:16)
    W Bełżcu lokomotywowni nie ma od prawie 100 lat, trójkąt to rzecz powojenna, od chyba 1955 r.
    W Zamościu od 1933, do nie wiem kiedy istniała stacja trakcyjna, trójkąt istniał cały czas od 1917/18 r.
  • #7 Karol Romaniuk (2022-09-12 07:17:24)
    Skąd ta data budowy parowozowni w Zamościu 1933? Pytam, bo mam datę budowy parowozowni w Chełmie - 1926. Tylko że żadnych dokumentów potwierdzających nie widziałem...
  • #8 (odp. na #7) Jarosław Szczuryk vel Szczerba (2022-09-12 18:00:06)
    Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Do 1933 w Zamościu była jednostanowiskowa parowozownia, od 1933 r. została zredukowana do stacji trakcyjnej.
    W Chełmie istniała dwustanowiskowa parowozownia powstała OIDP na okoliczność uruchomienia linii Brześć - Chełm.
    Schemat z 1938/39 wskazuje 15-stanowiskową parowozownię pomocniczą, 19 metrową obrotnicę oraz 17 metrową obrotnicę w stanie nieczynnym. Data 1926 r. jest prawdopodobna.
  • #9 Ty51-17 (2025-10-28 21:02:58)
    Trójkąt w Zawadzie wybudowali Niemcy w trakcie II Wojny Światowej. Zabrali część działek pod tą budowlę rolnikom i teraz nie za bardzo można to odzyskać, bo teren ciągle kolejowy. Akurat znam problem od strony prawnej, natomiast przed wojną najbliższe trójkąty były w Zamościu i Klemensowie. Budynki parowozowni w Zamościu to też lata 40 - te.
  • #10 (odp. na #9) wasiukibic (2025-10-29 16:50:01)
    O, witam na Bazie, Ty51-17. Fajnie, że zdecydowałeś się coś u nas napisać. Jeszcze fajniej by było, jakbyś w wolnej chwili popisał trochę inkszych ciekawostek o kolei w Zamościu i okolicach, bo wiem, że znasz ich wiele.
  • #11 (odp. na #9) Stanisław Stanisław (2025-11-08 15:56:41)
    A skąd konkretnie są informacje, że trójkąt w Zawadzie wybudowali dopiero Niemcy w czasie II w. św.? Pytanie zadaję w związku z tym, że jest dokument potwierdzający jego istnienie przed wrześniem 1939 r., czyli, że już w II RP teren na którym został wybudowany musiał należeć do PKP.

    Dokument o jakim mówię, to schematyczna mapa wojskowa, normalnotorowej sieci PKP z 1939 r. (już z uwzględnieniem terenów Zaolzia włączonych pod koniec 1938 w granice II RP). Oryginał mapy był sporządzony ręcznie, na ośmiu arkuszach (każdy obrazuje daną DOKP: toruńską, poznańską, warszawską, radomską, krakowską, katowicką, wileńską i lwowską). W przejrzysty i łatwy do odczytania sposób, mapa przedstawia w postaci graficznych symboli i liczb, przy poszczególnych stacjach i przystankach, informacje obrazujące takie zagadnienia jak: Ilość torów (głównych w liczniku i bocznych w mianowniku, o długości całopociągowej (czyli wg instrukcji wojskowych dysponujących frontem ładunkowym o długości min. 600 m.); ilość ramp (ich rodzaj, z czego są zbudowane, długości, stan fizyczny - element infrastruktury dość dokładnie zobrazowany na mapie ponieważ szczególnie leżący w gestii zainteresowania wojska); parowozownie (ich przeznaczenie, ilość stanowisk), obrotnice (ich średnicę), trójkąty do obracania parowozów; urządzenia zaopatrujące w wodę (wieże wodne, ilość żurawi, hydrofory, pulsometry, pompy itp.) oraz warsztaty główne (parowozowe, wagonowe, mostowe).

    Każdy z arkuszy mapy opatrzony jest pieczątką Biura Wojskowego Ministerstwa Komunikacji i można domniemywać – oceniając informacje zawarte na mapie, że została ona opracowana dla potrzeb Wojska Polskiego, zapewne w celach informacyjnych, przydatnych do mobilizacji, formowania eszelonów i planowanych ruchów wojsk przed wrześniem 1939.

    Wg wspomnianej mapy, arkusz D.O.K.P. Radom, stacja Zawada przed II w. św. posiadała cztery tory główne (zasadnicze i dodatkowe) oraz dwa tory boczne, była na niej rampa kryta boczna, o długości użytkowej 16 m. i ogólnej 32 m., konstrukcji drewnianej (kolor żółty), w stanie dobrym (literka d przy symbolu rampy), czyli „zdatna do użytku w każdej chwili w kontekście przewożenia ciężkich pojazdów. Z mapy wynika, że już przez wybuchem wojny w Zawadzie był także trójkąt objazdowy. Jeżeli istnieją dokumenty mówiące o tym, że ułożyli go Niemcy, w czasie wojny, to może było tak, że został on uszkodzony / zniszczony we wrześniu 1939, stąd ułożono go na nowo, lub wymagał np. remontu powiązanego z wymianą nawierzchni, np. jeszcze przed operacją Barbarossa, oraz później w latach 1942-44, w ramach wsparcia dla frontu wschodniego Niemcy rozbudowywali torowiska i infrastrukturę na wielu stacjach, w tym w Prusach Wschodnich i wschodnich terenach okupowanej Polski, gdzie była potrzeba wymieniano też nawierzchnię na cięższą, bardziej nadającą się do wzmożonego ruchu ciężkich pociągów wojskowych, choć opierając się na powojennej inwentaryzacji i paszportyzacji nawierzchni dokonanej przez PKP, w przypadku stacji Zawada prawdopodobnie nie miało to miejsca (dominowały na niej przedwojenne typy szyn, lekkie i średnie).

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Zawada

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...